Omega 3 som kosttilskud.

Omega 3 som kosttilskud.

Hvis du ikke kan lide fisk, og af den grund er nervøs for, at du ikke får den rette mængde vitaminer og næringsstoffer. Der typisk findes i fisk, kan det være en ide at overveje at tage Omega 3 som kosttilskud.

Omega 3 er en af de mest solgte produkter, i kategorierne kosttilskud og naturlægemidler. Dette er da heller ikke ubegrundet. Omega 3 indeholder nemlig forskellige stoffer der er nødvendige for din krop. De kan afhjælpe en bred vifte af forskellige sygdomme, der i nogle tilfælde kan være livstruende. Omega 3 er ikke receptpligtigt, hvilket gør det til et let tilgængeligt kosttilskud.

Hvorfor har kroppen brug for Omega 3?

Som nævnt indeholder Omega 3, eller fiskeolie som det hedder i daglig tale, en masse gode stoffer. De er livsnødvendige for vores krop. For eksempel har man flere gange bevist at fiskeolier af forskellig art kan have en forebyggende effekt på alle mulige ubehageligheder i kroppen. En af de ting Omega 3 er særligt god til er at stabilisere hjerterytmen, hvilket sænker risikoen for hjerterytmeforstyrrelser, heriblandt hjertestop.

Derudover er det påvist at Omega 3 modvirker sammenklumpning af blod og fedt i årene. Hvilket nedsætter risikoen for blodpropper betydeligt. Endnu et hovedpunkt hvor Omega 3 hjælper vores krop er i forbindelse med blodtryk. Omega 3 udvider vores blodårer. Hvilket gør at blodet lettere kan strømme igennem, så hjertet ikke skal arbejde nær så hårdt for at pumpe blodet rundt. Dette bevirker i sidste ende at vores blodtryk sænkes. Ud over alt dette er det et rigtig godt middel, mod forskellige inflammatoriske sygdomme.

Inflammatoriske sygdomme er dem der involverer betændelse. Nogle af disse sygdomme ses oftere end andre, og hyppigheden af disse sygdomme kan i nogle tilfælde skyldes manglen på Omega 3. De mest velkendte sygdomme, der enten kan lindres eller forebygges. Det er blandt andet eksem, astma, diabetes og kræft.

Endeligt bruger vores hjerne, en hel del DHA som findes i fiskeolie. Især når det kommer til hukommelse og humør. Dette betyder altså at vi husker bedre og har mindre omskifteligt humør hvis vi får den rette mængde Omega 3.

Hvorfor bruge kosttilskud?

Vi danskere spiser efterhånden mindre og mindre fisk. Dette kan blandt andet skyldes mængden af færdigretter i vores kost. Desuden at en del ikke bryder sig om smagen af fisk. Det siges at man bør spise fisk mindst to gange om ugen samt flere gange om ugen som pålæg. Hvis du allerede nu kan sige at du ikke opfylder dette, kan det være en god ide at tage det som kosttilskud.

Omega 3

Essentielle fedtstoffer. 

Hvilket betyder at de er nødvendige, for at vores krop kan fungere. Men også at vi ikke selv kan danne det. Vi er derfor nødt til at indtage det gennem maden. Eller gennem kosttilskud, da vores krop ikke selv danner det. Er en af dem der ikke bryder dig synderligt om fisk, kan det være en god ide, at anskaffe dig, det som kosttilskud. da det som nævnt tidligere, er en gruppe meget vigtige fedtstoffer. På denne måde slipper du for smagen af fisk, mens du stadig opnår de sygdomsforebyggende og –lindrende effekter fra fedtstoffet.

Hvis du beslutter dig at tage fedtstoffet som kosttilskud, er der to primære måder du kan tage det. Du kan enten få fiskeoliekapsler der skal sluges, eller du kan få det i flydende tilstandsform i form af tran. Selve anskaffelsesprocessen af fiskeolie er utrolig let. Da fiskeolie er et kosttilskud, er det ikke receptpligtigt. Hvilket betyder du kan købe det på apoteket eller på nettet uden problemer.

Updated: marts 3, 2018 — 12:07 pm
DK Artikelkatalog © 2018 Frontier Theme